۱۳۸۷ فروردین ۱۷, شنبه

انتخابات مجلس هشتم، چالش بزرگ چپ خط امامی

انتخابات مجلس هشتم، چالش بزرگ چپ خط امامی

اگر طیف موسوم به «چپ خط امامی» در سال 68 پس از رحلت امام خمینی که در حکم پدر معنوی شان بود، مجبور شدند تا ضمن حفظ ریشه های فکری، در دروان فترتی حدوداً ده ساله به باز اندیشی و تحول در نگرش اجتماعی و سیاسی خویش بپردازند و بدل به اصلاح طلبان امروز شوند، انتخابات مجلس هشتم نیز هشداری دوباره برای این طیف بود که این بار ریشه ای تر از قبل به باز اندیشی در آرای خویش در مورد موضوعات مختلف همت گمارند.

در واقع باید شجاعانه اذعان و اعتراف کرد که بازنده بزرگ انتخابات مجلس هشتم هیچ کس نبود مگر طیف سنتی و «خط امامی» اصلاح طلبان. به عبارت دیگر اگر حاکمیت با عملکرد خویش در فرایند 24 اسفند به همه ثابت کرد که تاب تحمل هیچ صدایی جز صدای خویش را ندارد اما «چپ های خط امامی» در این میان در وضعیت بغرنج تری قرار گرفتند، چه این که این طیف از درونی ترین لایه های نظام بوده و هستند ولی آنچه که امروز به بهانه آن از بازی قدرت حذف شدند، درست همان چیزی است که هنوز تمام هویت سیاسی آنها به آن گره خورده است.

اصلاح طلبان «چپ خط امامی» شاید امروز در تناقضی «عقلی_عاطفی» دست و پا می زنند. کسانی که خود روزی از مدافعان سر سخت نظریه «ولایت مطلقه فقیه» بودند _ و البته هنوز هم هستند_ امروز به بهانه مبتذل «عدم التزام به اسلام، قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه» از سپهر سیاسی ایران حذف شدند. کسانی که روزی تمام آمال و آرزوهای خویش و مدینه فاضله شان را در تحقق «جمهوری اسلامی» و شکل گیری حکومتی تحت زعامت دین برآورده شده می دیدند و برای برپایی آن تلاش می کردند، امروز در همان نظام تحت زعامت اسلام متهم به بی دینی شده و رد صلاحیت می شوند.

همچنین شاید بتوان انتخابات مجلس هشتم را از منظری دیگر نیز چالشی پیش روی «چپ های خط امامی» دانست. شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مجلس هشتم، حکم «بودن یا نبودن» را برای این طیف داشت. از یک طرف شرکت در فرآیندی که حتی کمترین معیارهای یک رقابت آزاد را نداشت در تناقض با شعارهای «دموکراسی»، «جامعه مدنی»، «قانون گرایی» و ... این طیف بود و از طرف دیگر عدم شرکت در این انتخابات نیز علاوه بر آنکه منجر به حذف کامل آنها از اتمسفر سیاسی نظام جمهوری اسلامی می شد، «قیامی بود علیه خویشتن» و «هویتی» که سال ها با آن هویت آبرویی در عرصه سیاسی بدست آورده بودند.

به هر حال آنچه مسلم است این است که حاکمیت و اقتدارگرایان بی پروا و عریان «شمشیر» خویش را حتی برای درونی ترین لایه های نظام که منتقد عملکردشان باشد، از «رو» بسته اند ولی باید دید که آیا «چپ های خط امامی» نیز آنقدر شجاع و بی پروا هستند تا علیه خویش و هویت خویش قیام کنند و این بار در فترتی دوباره به طور «ریشه ای» و نه در «رو نما» به اصلاح و بازسازی اندیشه خویش بپردازند؟ به نظر می رسد که این طیف اگر می خواهد در فضای سیاسی ایران تنفس کند و همچنان به عنوان جریانی پویا زنده بماند، راهی جز این ندارد. باید قبول کرد که «راه بازگشتی» نیست!!!

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
عید شما هم مبارک. ان شاالله که سالی پر از شادی و شادابی داشته باشید!

من یکی از اعضای هیئت موسس گروه "سفیران کویر" هستم؛ بنابراین در اولین جلسه ی مجمع عمومی حاضر بودم.

شما وبلاگ بنده رو با نام کاملم در وبلاگتون لینک کردید؛ می تونم بپرسم فامیل من رو از کجا می دونید؟
روز خوش

ناشناس گفت...

سلام
خانه جدید مبارک
به مانند ما دست به دامن اجنبی ها شدی!! دست مریزاد ... هرچند من نه به خاطر فیل تر .. بلکه به خاطر امکانات اجنبی پرست شدم !
موفق باشی ..

ناشناس گفت...

سلام
انتخابات برای همه درس آموز بود وراه گشا. بشرط آنکه واقع بینی هم ملاک قضاوت ما باشد. مشکل اصلاح طلبان این است که رهبری گروههایی را دردست دارند که اغلب اهل منطق وواقع بینی هستند وکمتر با احساس وشعار پای صندوق میروند. نه درخطر بودن اسلام وانقلاب آنها راترغیب به رأی دادن میکند ونه زدن مشت محکم بر دهان این وآن دشمن. به همین دلیل درانتخاباتی که احساس کنند حکومت صرفا"قصد سوء استفاده از حضور آنان را داردورأی آنان تعیین کننده خواسته هایشان نیست شرکت نمیکنند. قبول کنید که راضی کردن این گروهها برای خلق دوباره حماسه دوم خرداد کاری بسیار مشکل وغیر ممکن است چرا که حکومت علنا"میکوشد تا آنجا که میتواند از مهیا شدن عرصه برای دوم خردادی دیگر شدیدا"جلوگیری کند به هر قیمتی که باشد .
وقتی حکومت عرصه را بر نفس کشیدن اصلاح طلبان هم تنگ کرده وزنده بودن آنان را ناشی از رأفت اسلامی خودمیداند دیگر جای هیچ امیدی به تحریم نکردن انتخابات از سوی طرفداران اصلاح طلبی نخواهد بود.
ارزیابی میزان اقبال مردم به گروههای مختلف اصلاح طلب اعم از روحانیون ومشارکت و... با شرایطی که انتخابات مجلس هشتم برگزار شد نتیجه درستی نخواهد داد. http://www.roozaznow.blogfa.com/

ناشناس گفت...

سلام.فعلا خیلی ها هستند که باید در این شرایط تصمیم بگیرند که نمی گیرن!
راستی فکر کنم مشکل وبلاگ قبلی تون حل شده و دیگه فیلتر نیست.جدی می گم.

ناشناس گفت...

سلام.مرسی واقعا قشنگ نوشته بودی کلی خندیدم و دندان دردم کلا خوب شد!!!!!!!!

ناشناس گفت...

سلام برادر! اسباب كشی به خانه جدید رو تبریك میگم و درعین‌حال از خداوند می‌خواهم كه همه ما را از آسیب افتدان در آغوش بیگانگان مصون دارد. (چشمك)
در مورد مطلب هم با تو هم داستانم! با این‌حال مطمئنم كه نرود میخ آهنین در سنگ...

ناشناس گفت...

ما که قرار نیست حالا حالا ها برگردیم !! .. راستی نظرتون چیه که فامیلم رو عوض کنم بذارم خراشادیزاده !!

ناشناس گفت...

البته شاید یه راه هم باشه و اون هم بازگشت به آرمان ها باشه از صمیم قبل...همون آرمان هایی که امروز گذشتن از اونا باعث شده کسایی که هیچ اعتقادی بهشون ندارن بشن دایه مهربانتر از مادرش...راجع به امتحان زیاد نگران نباش...راستش تا شروع نکنی نمیفهمی که کجایی...بعد هم مهم اینه که تصمیم رو بگیری. مطمئن باش که خیلی هم اوضاعت بد نخواهد بود حتی توی همون رشته ها...تا نیای این ور نمیفهمی که چه چیزهایی رو دقیقا احتیاج داری که داشته باشی...آهسته و پیوسته میشه به هدف نزدیک شد و بهش رسید...فقط صبر و حوصله میخواد که من یکی زیاد ندارمش

ناشناس گفت...

سلام مصطفی. خوبی؟ من همون قهوه ای سابقم که الان تغییر رنگ داده.
سالی سرشار از همه ی چیزای خوبی که بقیه واسه هم آرزو می کنن برات آرزو می کنم. موفق و سالم و سرافراز باشی!

ناشناس گفت...

اصطلاح خط امامی در این نوشتار خیلی کلی بیان شده است. اگر منظور از این جریان طرفداران آقای کروبی هستند کاملا مطلب پذیرفتنی است ولی اگر مشارکت یا مجاهدین انقلاب مخاطب شما هستند کمی جای تامل دارد چرا که نتایج انتخابات آنگونه که شما نوشتید به نفع حاکمیت تمام نشد و پروژه اقتدارگرایان ناتمام ماند. ضمنا منظور از بازنگری را متوجه نشدم که در چه مولفه هایی باید صورت گیرد.
سربلند و موفق باشید.

ناشناس گفت...

اصطلاح خط امامی در این نوشتار خیلی کلی بیان شده است. اگر منظور از این جریان طرفداران آقای کروبی هستند کاملا مطلب پذیرفتنی است ولی اگر مشارکت یا مجاهدین انقلاب مخاطب شما هستند کمی جای تامل دارد چرا که نتایج انتخابات آنگونه که شما نوشتید به نفع حاکمیت تمام نشد و پروژه اقتدارگرایان ناتمام ماند. ضمنا منظور از بازنگری را متوجه نشدم که در چه مولفه هایی باید صورت گیرد.
سربلند و موفق باشید.

ناشناس گفت...

سلام
نظر نسبتاً مفصلی گذاشته بودم که پرید.
مجدداً و خلاصه : شما را ارجاع می دهم به پاسخی که به یکی از خوانندگان وبلاگم با نام علی5 در ذیل مطلب " مرد و نامردها داده ام" فرصت شد دوباره نظر می دهم.

ناشناس گفت...

ای شهید! ای آنکه بر کرانه ازلی و ابدی وجود برنشسته ای دستی برآر و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را از این منجلاب بیرون کش!

با بازدید از وبلاگ ماهنامه « ستارگان درخشان» با نظرات خود ما را در انجام ادای دین به شهدا، فارغ از همه رنگ بندی ها و دسته بندی ها یاری فرمائید.

ناشناس گفت...

سلام . منتظر پاسخ شما هستم كماكان. قرار بود بعد از عيد پاسخ دهيد آن هم مفصل. اين مطلب را خواندم. با بخشهايي موافقم وبخشهاي ديگر قابل تامل. به هر حال معتقدم نبايد بگذاريم منطق غلط و اشتباه كه خواسته معاندين امام و جمهوري اسلامي است بر ملت به طور كامل مسلط شود. آن وقت ديگر نه تو ماني و نه من

ناشناس گفت...

سلام دوست من
قلمتان قویست اما بخشهایی از مطلب به نظر میرسه قدری از واقعیت دور باشد مثلا در مورد ولایت مطلقه فقیه بسیاری از خط امامی ها دیگر چون سابق خط امامی نیستند بلکه اصلاح طلبند و دگر اندیش من خود خط امامی بودم که امروز از ولایت مطلقه انتقاد میکنم و معتقدم دیگه جوابگوی عصر دموکراسی نیست.شاد زی و رستگار

ناشناس گفت...

مطلب قبلی از من بود.
www.pejvak-kh.com